ÅNDSVERKSLOVEN
- Rettigheter inntil 70 år etter dramatikeren død
- Urpremierer er ofte dyrere enn premierer
- Medforfattere, forvaltere og forlag tar også andel i avgiften - Det er egne akter for amatørteater
- Underrett alltid de som har opphavsrett om rettelser, strykninger og forandringer.
- Det er mulig å få lisenser og enerett
- Noen stykker er ikke lov for amatørteater å sette opp
- Både åpne og lukkede visninger skal betale rettigheter
HA RETTIGHETENE I ORDEN OG RESPEKTER DEM
TONO - Tono har et skjema for dans og revy som man kan bruke som revy- og teatergruppe. All musikk skal registreres inn, både lydkulisser, små utdrag og hele sanger. Tono gjør vurderingen på hva det skal betales for.
DRAMAS - Dramas har rettigheter for de manusene de legger ut i manusbanken sin. Alle grupper må søke rettigheter for de manusene dere setter opp. Takstene for amatørteater er 11 % - 13 % av billettinntektene. I tillegg kommer et grunnbeløp fra 425,- til 1800,- per forestilling.
GENERELT
Husk at folkelige eventyr og fortellinger er gratis å bruke -men du må improvisere eller skrive manus og sanger selv. Historien er kjent og selger på navnet, f.eks. Svanesjøen. Vær forsiktig med merkevarer som f.eks. barnebøker, karakterer og sanger som vi opplever som felleseie, men som det er rettigheter knyttet til f.eks: Tøfflus, Donald Duck eller Ratata
Flere grupper i Akershus har siden 1980-tallet måtte avlyse premiere fordi de ikke har hatt rettighetene i orden. Det går fortere å søke forlagene og dramatikere selv om rettigheter. Takstene for å sette opp stykker i amatørteater ligger på www.dramas.no.
Hvis du har skrevet tekster, musikk, sangtekster eller manus er det knyttet opp til rettigheter for åndsverk. Videre kan rettighetene være avhengig av hvilken kontrakt forfatter hadde med de du skrev for. Regi, musikkarrangement og koreografi ligger det rettigheter til. Dette blir særlig misbrukt av aktører ved gjenopptagelse, og hvis de ikke liker de gitte rammene.
Forandring kan stoppe en produksjon.
Annen informasjon: På Nordiska ApS i Danmark ligger et godt hefte om opphavsrett og teater: